Modalitatea de acordare a despăgubirilor și compensațiilor din partea furnizorului de energie electrică este reglementată de ANRE, prin standarde de performanță și legislația națională (în special Ordinul ANRE nr. 6/2017 și Legea nr. 123/2012).

 

  1. Când se acordă compensații / despăgubiri

 

Furnizorul de energie este obligat să acorde compensații sau despăgubiri în următoarele situații:

 

  1. a) Nerespectarea termenelor de răspuns
  • Răspuns la reclamații sau cereri – peste 15 zile calendaristice.
  • Solicitări de contractare, încetare, modificare – peste termenele legale sau contractuale.

 

  1. b) Facturare incorectă
  • Emiterea eronată a facturilor (consum estimat excesiv, aplicare greșită a tarifelor etc.).
  • Lipsa facturii mai mult de 3 luni fără justificare.

 

  1. c) Furnizare defectuoasă a energiei

 

(deși rețeaua este responsabilitatea operatorului, uneori furnizorul e parte implicată în compensare, în special la contractele integrate – vezi punctul 6)

 

  1. d) Nerespectarea obligațiilor contractuale
  • Neaplicarea condițiilor comerciale prevăzute în contract (ex: preț fix aplicat greșit).
  • Întârzieri nejustificate în rezilierea contractului sau schimbarea furnizorului.

 

  1. Tipuri de compensații/despăgubiri

 

  1. a) Compensații financiare directe
  • Sume fixe, stabilite prin reglementări ANRE (ex: 20–100 lei pentru nerespectarea unor termene).
  • Se acordă fără cerere din partea clientului, în baza obligației legale.

 

  1. b) Despăgubiri pentru prejudicii dovedite
  • Clientul poate solicita despăgubiri în baza dovezilor (ex: penalități bancare din cauza facturii greșite, echipamente afectate etc.).
  • Necesită documente justificative: facturi, poze, rapoarte tehnice etc.

 

  1. Modalitatea de acordare

 

  1. a) Automat (pentru situații reglementate)
  • Furnizorul trebuie să acorde compensația în maximum 30 de zile calendaristice, prin:
  • Reducere pe factura următoare
  • Plata directă în contul clientului (la cerere)

 

  1. b) La cerere – pe baza unei solicitări scrise
  • Clientul depune o cerere de despăgubire, însoțită de documente justificative.
  • Furnizorul este obligat să analizeze cererea și să răspundă în termen de 15 zile.

 

  1. Pașii pentru client – dacă vrea să solicite despăgubiri
  2. Se transmite o cerere scrisă către furnizor (e-mail, poștă sau direct).
  3. Se anexează documentele justificative.
  4. Se cere explicit:
  • Compensarea directă pe factură sau
  • Plata sumei într-un cont bancar.
  1. Dacă nu există răspuns sau acesta este nesatisfăcător, se poate depune:
  • Reclamație la ANRE (dacă e vorba de standard de performanță)
  • Sesizare la ANPC (pentru drepturi consumator)
  • Acțiune în instanță (pentru daune materiale semnificative)

 

  1. Exemple de compensații din Ordinul ANRE nr. 6/2017

 

Situație Compensație minimă (client casnic)
Întârziere răspuns la reclamație 20 lei
Întârziere factură > 3 luni 30 lei
Nerespectare termen schimbare furnizor 50 lei
Refuz nemotivat de contractare 100 lei

 

 

  1. Despăgubiri şi compensaţii din partea operatorului de distributie

 

6.1. Pentru nerespectarea de către OD a termenelor impuse de Standardul de performanţă, OD plăteşte clientului final, prin intermediul furnizorului, o compensaţie, conform prevederilor Standardului de performanţă.

6.2. Clientul final are dreptul să primească despăgubiri pentru daune materiale produse ca urmare a nerespectării de către OD a indicatorilor de performanţă privind continuitatea alimentării cu energie electrică şi calitatea tehnică a energiei electrice distribuite, stabiliţi în Standardul de performanţă, precum şi ca urmare a întreruperilor datorate unor erori în operarea reţelelor electrice ale OD. Despăgubirea se calculează la nivelul prejudiciului suferit.

6.3. În situaţia în care, pentru aceeaşi întrerupere, clientul final este îndreptăţit să primească şi o compensaţie conform Standardului de performanţă şi o despăgubire, el primeşte atât despăgubirea, cât şi compensaţia.

6.4. Clientul casnic are dreptul să primească de la OD despăgubiri pentru deteriorarea unor obiecte electrocasnice ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa OD. Modul de soluţionare a cererii de acordare a despăgubirilor, condiţiile de acordare şi modul de calcul al despăgubirilor acordate sunt prevăzute în Procedura privind acordarea despăgubirilor clienţilor casnici pentru receptoarele electrocasnice deteriorate ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa operatorului de reţea, aprobată prin ordin al preşedintelui ANRE.

6.5. Clientul noncasnic plăteşte despăgubiri OD, prin intermediul furnizorului, pentru daunele materiale dovedite produse acestuia, inclusiv pentru daunele produse altor utilizatori racordaţi la aceeaşi reţea, ca urmare a funcţionării necorespunzătoare a echipamentelor sau a instalaţiilor proprii ori a manevrelor executate de personalul propriu al clientului noncasnic. Despăgubirile se calculează până la nivelul prejudiciului suferit şi se plătesc de către clientul final noncasnic la solicitarea OD, dacă în urma investigaţiei efectuate de către OD la clientul final noncasnic şi furnizor se constată existenţa prejudiciului şi culpa clientului final noncasnic.

6.6. În toate cazurile în care clientul final are dreptul să primească despăgubiri/compensaţii de la OD, acestea sunt plătite clientului final de către furnizor şi vor fi recuperate de acesta de la OD în baza contractului de distribuţie. În cazul în care în perioada cuprinsă între data producerii evenimentului care a determinat plata compensaţiilor/despăgubirilor şi data plăţii acestora clientul final a schimbat furnizorul de energie electrică, compensaţiile/despăgubirile sunt plătite clientului final de către vechiul furnizor, acesta având dreptul de a recupera compensaţiile/despăgubirile de la OD.

6.7. În toate cazurile în care OD are dreptul să primească despăgubiri de la clientul final, acestea sunt plătite OD de către furnizor în baza contractului de distribuţie şi vor fi recuperate de acesta de la clientul final în baza contractului de furnizare a energiei electrice.

6.8. Furnizorul/OD nu răspunde pentru daune materiale dacă:

  1. a) întreruperea furnizării energiei electrice sau calitatea necorespunzătoare a energiei electrice se datorează forţei majore/condiţiilor meteorologice deosebite, conform standardelor/prevederilor legale, pentru care furnizorul/OD poate dovedi că lau împiedicat să îşi respecte obligaţiile contractuale;
  2. b) daunele materiale sunt cauzate de întreruperi planificate notificate conform Standardului de performanţă şi, după caz, Standardului de performanţă pentru serviciul de transport al energiei electrice şi pentru serviciul de sistem, aprobate prin ordin al preşedintelui ANRE;
  3. c) daunele materiale sunt cauzate de întreruperi în situaţii excepţionale, dacă OD şi furnizorul au acţionat în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare pentru astfel de situaţii.