Informații detaliate privind drepturile și obligațiile operatorilor de distribuție (OD) și ale clienților, indicatorii de performanță ai serviciului de distribuție, întreruperile planificate, racordarea la rețeaua de distribuție a energiei electrice, precum și modul de accesare a istoricului de consum, vă recomandam să vizitați site-urile oficiale ale operatorilor de distribuție din zona dumneavoastră.

 

De exemplu, Distribuție Energie Electrică România (DEER) oferă următoarele resurse:

  • Obligațiile operatorului de distribuție (OD): Obligații OD – Standard 46/2021
  • Etapele procesului de racordare la rețeaua electrică: Etape proces de racordare
  • Notă de informare pentru clienți: Nota informare clienți DEER

 

Pentru informații specifice zonei dumneavoastră, vă sugerez să accesați site-ul operatorului de distribuție responsabil de regiunea în care vă aflați.

 

Condiții generale pentru prestarea serviciului de distributie a energiei electrice

1.Dispoziţii generale

1.1. Condițiile generale pentru prestarea serviciului de distribuţie a energiei electrice de către operatorul de distribuție concesionar (OD) în cazul în care contractul de distribuție pentru locul de consum este încheiat între OD şi furnizor (CG) sunt aplicabile locurilor de consum care fac obiectul contractului de distribuție încheiat între OD şi furnizor.

1.2. CG completează prevederile contractului de furnizare a energiei electrice încheiat de furnizor cu clientul final.

2.Drepturile OD

Drepturile OD sunt următoarele:

  1. a) să aibă acces, în incinta unde este amplasat locul de consum al clientului final, pentru a presta activitatea de întrerupere/reluare a alimentării cu energie electrică la locul de consum, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, şi conform programării stabilite de comun acord cu clientul final pentru a monta, demonta, sigila, întreţine, verifica, înlocui sau citi indexul grupului de măsurare, precum şi pentru a întreţine, verifica sau remedia defecţiunile intervenite la instalaţiile aflate în exploatarea OD, când acestea se află amplasate pe proprietatea clientului final, efectuarea lucrărilor de operare, mentenanţă, dezvoltare a propriilor instalaţii electrice în folosul clientului final;
  2. b) să determine consumul de energie electrică în sistem pauşal, în conformitate cu prevederile Procedurii privind stabilirea consumului de energie electrică în sistem pauşal, aprobată prin ordin al preşedintelui ANRE;
  3. c) să întrerupă alimentarea cu energie electrică a instalaţiilor clientului final, în condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare;
  4. d) să stabilească împreună cu clientul final, conform prevederilor reglementărilor în vigoare, condiţiile privind deconectarea manuală şi limitarea consumului, aplicate în situaţii excepţionale apărute în funcţionarea Sistemului electroenergetic naţional (SEN); condiţiile convenite se prevăd în convenţia de exploatare;
  5. e) să aplice tranşele de limitare convenite cu clientul final, după caz, şi cu notificare prealabilă, la cererea operatorului de transport şi de sistem, atunci când apar situaţii excepţionale în funcţionarea SEN care impun acest lucru;
  6. f) să ia măsuri de deconectare a instalaţiilor clientului final, din dispoziţia operatorului de transport şi de sistem, în scopul prevenirii sau lichidării unor avarii în SEN.

3.Obligaţiile OD

Obligaţiile OD sunt următoarele:

  1. a) să respecte prevederile Standardului de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE;
  2. b) să respecte condiţiile prevăzute în certificatele de racordare/avizele tehnice de racordare şi după caz, în convenţiile de exploatare încheiate cu clienţii finali;
  3. c) la solicitarea clienţilor finali, să furnizeze informaţii actualizate cu privire la momentul estimat al restabilirii căii de alimentare/evacuare cu energie electrică, în urma unor deranjamente şi evenimente accidentale, conform prevederilor Standardului de performanţă;
  4. d) să înlocuiască pe cheltuiala sa grupurile de măsurare defecte sau care au termenele stabilite prin normele metrologice depăşite, cu excepţia cazurilor în care defectarea a fost produsă de clientul final sau grupul/componenta grupului de măsurare este proprietatea clientului final, cazuri în care costurile sunt suportate de clientul final;
  5. e) să monteze şi să sigileze grupul de măsurare în prezenţa clientului final, cu consemnarea acestei operaţiuni într-un document semnat de părţi. Prin excepţie, în cazul clientului casnic care nu se prezintă conform programării sau refuză programarea, montarea contorului se poate realiza şi în lipsa acestuia, cu condiţia ca OD să fotografieze înainte de demontare şi după montare valorile înregistrate de cele două grupuri de măsurare şi să arhiveze aceste documente; OD transmite documentele prin intermediul furnizorului la cererea clientului casnic adresată furnizorului;
  6. f) în cazul în care contorul de decontare este unul electronic, odată cu încheierea documentului semnat de părţi, să pună la dispoziţia clientului final, în scris, semnificaţiile mărimilor/valorilor ce sunt afişate pe ecranul contorului;
  7. g) să înlocuiască grupurile de măsurare, pe cheltuiala sa, ca urmare a aprobării unor noi reglementări în domeniul măsurării;
  8. h) să ia măsuri pentru protejarea grupurilor de măsurare în situaţia în care acestea sunt amplasate în spaţii comune, de exemplu, la parterul sau pe palierul blocului, sau pe domeniul public;
  9. i) să înlocuiască grupul de măsurare defect sau suspect de înregistrări eronate, la sesizarea clientului final adresată direct sau prin intermediul furnizorului, în scris ori prin alte mijloace puse la dispoziţie de OD; la solicitarea clientului final, grupul de măsurare demontat se verifică la un laborator de metrologie autorizat de către Biroul Român de Metrologie Legală (BRML);

 

  1. j) să suporte costul lucrărilor de verificare metrologică, demontare şi remontare a grupului de măsurare în situaţia prevăzută la lit. i);
  2. k) să asigure măsurarea energiei electrice active şi, după caz, a energiei electrice reactive aferente, verificarea la un laborator de metrologie autorizat de BRML a grupului de măsurare, citirea grupurilor de măsurare şi punerea la dispoziţie a valorilor măsurate către entităţile autorizate să primească aceste date, conform reglementărilor în vigoare;
  3. l) să prezinte clientului final legitimaţia de serviciu şi motivul pentru care solicită accesul la instalaţiile electrice aflate pe proprietatea clientului final, inclusiv când solicită accesul pentru citirea grupurilor de măsurare;
  4. m) să monteze sau să înlocuiască grupul de măsurare/elemente ale grupului de măsurare identificat(e) de el sau sesizat(e) ca fiind dispărut(e), defect(e) ori suspect(e) de înregistrări eronate:

(i) în maximum 5 zile lucrătoare de la data identificării/sesizării dispariţiei sau defectării, în cazul unui loc de consum cu puterea aprobată mai mare de 100 kW;

(ii) în maximum 10 zile lucrătoare de la data identificării/sesizării dispariţiei sau defectării, în cazul unui loc de consum cu puterea aprobată mai mică sau egală cu 100 kW sau al unui client casnic;

  1. n) să înlocuiască/să reprogrameze contorul în termenul prevăzut în Standardul de performanţă, de la data transmiterii de către furnizor a cererii scrise, motivate de opţiunea clientului final de schimbare a tipului de preţ aplicat conform contractului de furnizare dacă această schimbare necesită un alt tip de contor sau reprogramarea celui existent; costul lucrărilor de înlocuire/reprogramare a echipamentului de măsurare şi contravaloarea noului grup de măsurare sunt suportate de OD;
  2. o) să asigure informarea şi asistenţă corespunzătoare clienţilor finali la momentul instalării contoarelor integrabile în Sistemul de măsurare inteligentă a energiei electrice (SMI), în special cu privire la:

(i) modul de utilizare a funcţionalităţilor SMI în scopul obţinerii beneficiilor pe care SMI le poate oferi acestora, posibilitatea de monitorizare şi eficientizare a consumului de energie, inclusiv informaţii cu privire la măsurile de eficienţă energetică;

(ii) semnificaţia valorilor afişate pe ecranul contorului, modul de înregistrare şi transmitere a indexului, modalitatea de accesare a datelor istorice de consum, repunerea sub tensiune în situaţia întreruperii alimentării cu energie electrică, datele de contact pentru informare şi asistenţă;

  1. p) să asigure accesul clientului final direct sau prin intermediul furnizorului, în cazul în care are montat SMI care permite stocarea şi furnizarea de informaţii exacte privind consumurile utilizate la facturare, la informaţiile suplimentare privind consumurile anterioare de energie electrică, în condiţiile reglementărilor aplicabile;
  2. q) să reanalizeze mărimile de reglaj ale protecţiilor din instalaţiile de distribuţie, la cererea justificată a clientului final, transmisă inclusiv prin intermediul furnizorului;
  3. r) să asigure efectuarea lucrărilor de întreţinere, revizii şi reparaţii în instalaţiile proprii, astfel încât să rezulte o durată cât mai mică a întreruperilor în alimentarea cu energie electrică;
  4. s) să depună toate eforturile pentru reducerea duratei întreruperilor şi pentru a le programa, pe cât posibil, la date şi ore care afectează cât mai puţin clientul final;
  5. t) să informeze clienţii finali şi furnizorii acestora cu privire la întreruperile planificate pentru executarea lucrărilor de mentenanţă sau de modernizare a reţelelor electrice de distribuţie, comunicând data, ora, precum şi durata estimată a acestora, conform prevederilor Standardului de performanţă;
  6. u) să ia măsuri de întrerupere a energiei electrice şi de separare vizibilă a instalaţiei de utilizare faţă de reţeaua sa de distribuţie, în cazul unor defecţiuni în instalaţia clientului final, la cererea acestuia, transmisă inclusiv prin intermediul furnizorului;
  7. v) să permită accesul clientului final/delegatului clientului final la grupurile de măsurare, atunci când acestea sunt montate în incinte controlate de OD;
  8. w) să permită instalarea suplimentară de grupuri de măsurare a energiei electrice la cererea clientului final şi pe cheltuiala acestuia;
  9. x) să permită clientului final să instaleze grup de măsurare martor, pe cheltuiala acestuia, care poate fi utilizat la stabilirea consumului de energie electrică activă în cazul în care grupul de măsurare s-a defectat, iar consumul de energie electrică nu a fost înregistrat, conform Procedurii privind stabilirea consumului de energie electrică în sistem pauşal, aprobată prin ordin al preşedintelui ANRE, dar numai dacă grupul martor satisface cerinţele metrologice specifice şi ale Codului de măsurare a energiei electrice, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE;
  10. y) să verifice în cel mai scurt timp sesizările clientului final şi să răspundă în termenul legal tuturor solicitărilor, reclamaţiilor şi sesizărilor acestuia, inclusiv celor transmise prin intermediul furnizorului, conform reglementărilor în vigoare;
  11. z) să asigure puterea minimă tehnologică în regim de limitare sau de restricţii, la clienţii care au convenit puterea minimă tehnologică;
  12. aa) să achite compensaţii şi, dacă este cazul, despăgubiri clientului final prin intermediul furnizorului, ca urmare a întreruperilor/nerespectării indicatorilor de calitate stabiliţi în Standardul de performanţă;
  13. bb) să iniţieze întocmirea convenţiei de exploatare, acolo unde este cazul;
  14. cc) să pună la dispoziţia clientului final, la cerere, datele de măsurare sub forma profilului specific de consum/profilului rezidual de consum, dacă la locul de consum respectiv nu este montat grup de măsurare cu înregistrare pe interval de decontare (ID) a consumului de energie electrică;
  15. dd) să pună la dispoziţia clientului final, conform reglementărilor în vigoare, datele de consum pentru participarea activă, individual sau prin agregare, pe o piaţă de energie electrică.

4.Drepturile clientului final

Drepturile clientului final sunt următoarele:

  1. a) să aibă acces la reţelele electrice de interes public în condiţiile Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE, şi să consume energie electrică cu respectarea prevederilor din contractul de furnizare a energiei electrice şi a reglementărilor specifice în vigoare;
  2. b) să solicite OD, direct sau prin intermediul furnizorului de energie electrică, verificarea contorului într-un laborator metrologic autorizat de BRML, repararea sau înlocuirea grupului de măsură/contorului defect, în condiţiile reglementărilor în vigoare;
  3. c) să sesizeze OD, utilizând datele de contact ale OD puse la dispoziţie de către furnizor, şi să fie informat de către OD cu privire la deranjamentele/întreruperile în alimentarea cu energie electrică;
  4. d) să sesizeze furnizorul şi să fie informat de către acesta, la cerere, cu privire la întreruperile în alimentarea cu energie electrică, inclusiv cele programate, precum şi cu privire la orice alte probleme care vizează activitatea OD la locurile de consum care fac obiectul contractului de furnizare, în conformitate cu prevederile Standardului de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE;
  5. e) în cazul în care locul de consum este integrat în SMI, să i se factureze consumul real de energie electrică pe baza datelor de măsurare, colectate de SMI, la care are acces gratuit furnizorul;
  6. f) să solicite OD, în scris, prin intermediul furnizorului, integrarea locului de consum în SMI, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
  7. g) să anunţe OD, direct sau prin intermediul furnizorului, cu privire la întreruperea alimentării cu energie electrică sau cu privire la defecţiunile din instalaţiile de distribuţie care afectează calitatea tehnică a energiei electrice;
  8. h) să fie anunţat de către OD cu privire la întreruperile planificate, conform prevederilor Standardului de performanţă;
  9. i) la solicitare să primească de la OD informaţii actualizate cu privire la momentul estimat al restabilirii căii de alimentare/evacuare cu energie electrică, în urma unor deranjamente şi evenimente accidentale, conform prevederilor Standardului de performanţă;
  10. j) în cazul clientului casnic să primească despăgubiri de la OD, prin intermediul furnizorului, pentru receptoarele electrocasnice deteriorate ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa OD, conform Procedurii privind acordarea despăgubirilor clienţilor casnici pentru receptoarele electrocasnice deteriorate ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa operatorului de reţea, aprobată prin ordin al preşedintelui ANRE;
  11. k) să primească de la OD compensaţii şi, dacă este cazul, despăgubiri pentru daune materiale ca urmare a întreruperilor/nerespectării indicatorilor de calitate stabiliţi în Standardul de performanţă;
  12. l) să aibă acces la grupurile de măsurare pentru decontare, pentru citire, atunci când acestea sunt montate în incinte controlate de OD;
  13. m) să solicite montarea, pe cheltuiala sa, a grupului de măsurare martor pentru măsurarea energiei electrice consumate, care poate fi utilizat la decontarea energiei electrice cu furnizorul numai pentru recalcularea energiei electrice consumate în cazul defectării grupului de măsurare de decontare, şi numai dacă grupul martor satisface cerinţele metrologice specifice şi ale Codului de măsurare a energiei electrice, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE;
  14. n) să primească toate datele privind consumul de energie electrică în conformitate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE;
  15. o) în cazul în care are montat un contor inteligent, care permite stocarea şi furnizarea de informaţii exacte privind consumurile utilizate la facturare, să aibă posibilitatea de a accesa cu uşurinţă următoarele tipuri de informaţii suplimentare privind consumurile anterioare de energie electrică:

(i) date cumulative utilizate la emiterea facturilor pentru ultimii 3 ani sau pentru perioada scursă de la începutul contractului de furnizare sau de la data montării contorului inteligent, dacă aceasta este mai mică de 3 ani;

(ii) date detaliate în funcţie de perioada de utilizare pentru fiecare zi, săptămână, lună şi an pentru o perioadă de cel puţin 24 de luni anterioare sau pentru perioada scursă de la începutul contractului de furnizare sau de la data montării contorului inteligent, dacă aceasta este mai mică de 24 de luni;

  1. p) să stabilească cu furnizorul sistarea temporară a furnizării energiei electrice, fără denunţarea contractului de furnizare a energiei electrice, pentru o perioadă de minimum o lună şi de maximum 12 luni, cu posibilitatea prelungirii ori de câte ori este necesar. Clientul final va face în acest sens o solicitare în scris către furnizor cu minimum 10 zile lucrătoare înainte de data solicitată pentru sistare. La finalul perioadei de sistare, clientul final are obligaţia să notifice furnizorul cu minimum 10 zile lucrătoare înainte de data solicitată pentru încetarea sistării sau prelungirea sistării furnizării pe o nouă perioadă. În lipsa notificării de către clientul final, furnizorul prelungeşte perioada de sistare până la primirea unei notificări, dar nu mai mult de 3 luni, moment din care furnizorul are dreptul să rezilieze contractul de furnizare, cu transmiterea unei notificări prealabile, atât către clientul final, cât şi către OD. Clientul final care a solicitat sistarea temporară a furnizării energiei electrice plăteşte contravaloarea lucrărilor efectuate în acest scop de către OD. Pentru perioada în care este sistată furnizarea, clientul final nu are obligaţii de plată aferente contractului de furnizare.

5.Obligaţiile clientului final

Obligaţiile clientului final sunt următoarele:

  1. a) să nu depăşească puterea aprobată prin certificatul de racordare/avizul tehnic de racordare;
  2. b) să respecte condiţiile prevăzute în certificatul de racordare/avizul tehnic de racordare şi, după caz, în convenţia de exploatare;
  3. c) să permită accesul reprezentantului OD în scopul de a presta activitatea de întrerupere/reluare a alimentării cu energie electrică la locul de consum, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, ori de a monta, demonta, sigila, întreţine, verifica, înlocui sau citi indexul grupului de măsurare, precum şi pentru a întreţine, verifica sau remedia defecţiunile intervenite la instalaţiile aflate în exploatarea OD, când acestea se află amplasate pe proprietatea clientului final, conform programării stabilite de comun acord cu OD;
  4. d) să nu deterioreze grupul de măsurare, sigiliile fizice aplicate de OD conform Codului de măsurare a energiei electrice, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE şi nici vreuna dintre celelalte instalaţii aflate în exploatarea OD, amplasate pe proprietatea sa;
  5. e) să asigure integritatea grupurilor de măsurare, inclusiv a elementelor de securizare, atunci când acestea sunt montate în incinta sa;
  6. f) să sesizeze imediat furnizorul sau OD în legătură cu orice defecţiune pe care o constată în funcţionarea grupului de măsurare de la locul de consum care face obiectul contractului de furnizare a energiei electrice;
  7. g) să achite OD, prin intermediul furnizorului, contravaloarea serviciilor de deconectare/reconectare, demontare/remontare a grupurilor de măsurare, efectuate de OD conform reglementărilor în vigoare, dacă acestea au fost executate la cererea sau din culpa sa;
  8. h) să suporte costurile pentru demontarea şi remontarea în cazul mutării unui grup de măsurare a energiei electrice la cererea sa;
  9. i) să notifice furnizorul cu privire la sistarea temporară a furnizării energiei electrice în termenul prevăzut la pct. 4 lit. p);
  10. j) să respecte dispoziţiile dispecerului energetic în conformitate cu reglementările în vigoare, dacă este cazul;
  11. k) să nu modifice valorile parametrilor de protecţie şi de reglaj din instalaţiile electrice de utilizare;
  12. l) să ia măsuri de evitare a supracompensării energiei reactive, cu excepţia cazului în care utilizatorul participă la solicitarea Dispecerului energetic naţional (DEN), pentru reglajul parametrilor SEN;
  13. m) să menţină starea tehnică corespunzătoare a instalaţiei electrice de utilizare, în conformitate cu normele tehnice în vigoare;
  14. n) să respecte normele tehnice în vigoare şi să nu intervină asupra instalaţiei de racordare;
  15. o) să nu intervină sub nicio formă asupra grupurilor de măsurare, să nu întreprindă acţiuni menite să denatureze în orice fel indicaţiile grupurilor de măsurare şi să nu sustragă energia electrică prin ocolirea grupurilor de măsurare;
  16. p) să asigure înlocuirea elementelor grupului de măsurare, respectiv transformatoare de tensiune sau de curent, care sunt proprietatea sa, în maximum 20 de zile lucrătoare de la data constatării defectării acestora, cu informarea în prealabil a OD;
  17. q) să permită accesul reprezentantului OD în incinta sa, dacă este cazul, pentru verificarea grupurilor de măsurare, pentru verificarea instalaţiei de racordare, precum şi pentru verificarea respectării prevederilor contractuale;
  18. r) să se conformeze dispoziţiilor OD privind reducerea la nivelul stabilit a consumului în situaţii de restricţii sau limitări, conform prevederilor din convenţia de exploatare;
  19. s) clientul noncasnic trebuie să asigure, prin soluţii proprii, tehnologice şi/sau energetice, evitarea unor efecte deosebite la întreruperea alimentării cu energie electrică;
  20. t) pentru exploatarea sigură şi economică a instalaţiilor electrice proprii în cazul funcţionării automaticii din instalaţiile OD, clientul noncasnic trebuie să ia măsurile necesare din punctul de vedere al schemelor interne de alimentare a instalaţiilor şi echipamentelor tehnologice, inclusiv din punctul de vedere al instalaţiilor de protecţie şi automatizare, în vederea asigurării funcţionării receptoarelor importante.

6.Întreruperea alimentării cu energie electrică

6.1. OD deconectează un loc de consum al clientului final după transmiterea de către furnizor a unui preaviz, în următoarele cazuri:

  1. a) la solicitarea furnizorului, efectuată în condiţiile prevăzute de contractul de furnizare a energiei electrice;
  2. b) depăşirea puterii aprobate prin certificatul de racordare/avizul tehnic de racordare;
  3. c) împiedicarea accesului delegatului împuternicit al OD de a verifica sau a înlocui grupurile de măsurare ori de a citi înregistrările acestora, de a verifica şi efectua lucrări de mentenanţă sau de modernizare asupra instalaţiilor proprii, atunci când acestea se află în incinta/pe proprietatea clientului final, sau de a culege datele necesare pentru recalcularea consumului, în cazul constatării unor situaţii care conduc la înregistrarea eronată a consumului de energie electrică;
  4. d) nerespectarea de către clientul final a termenelor convenite cu OD privind îndeplinirea măsurilor de limitare a perturbaţiilor până la valorile normate;
  5. e) nerespectarea de către clientul final a zonelor de protecţie şi de siguranţă pentru reţelele şi instalaţiile electrice;
  6. f) racordarea unui alt utilizator la reţelele de distribuţie pe care le deţine, fără acordul OD;
  7. g) neplata de către clientul final a prejudiciului stabilit prin hotărâre judecătorească definitivă, în cazul sustragerii de energie electrică.

6.1.1. În situaţia prevăzută la pct. 6.1 lit. a) preavizul se transmite de către furnizor clientului final în termenul stabilit în contractul de furnizare a energiei electrice, cu respectarea prevederilor Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE.

6.1.2. În situaţiile prevăzute la pct. 6.1 lit. b)-g) preavizul se transmite de către furnizor clientului final la solicitarea OD şi cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de termenul de deconectare a instalaţiilor clientului final.

6.1.3. În situaţiile prevăzute la pct. 6.1, atât furnizorul, cât şi OD au obligaţia să asigure clientului final condiţii pentru eliminarea cauzei ce a determinat transmiterea preavizului, astfel încât să se evite deconectarea instalaţiilor clientului final.

6.2. OD întrerupe fără preaviz alimentarea cu energie electrică la un loc de consum al clientului final în următoarele cazuri:

  1. a) neaplicarea reducerii puterii absorbite conform solicitării operatorului de transport şi de sistem în regim de restricţii, conform contractelor şi normativelor, în termenii prevăzuţi în acestea;
  2. b) modificarea reglajelor protecţiilor din instalaţiile clientului final, stabilite cu OD şi prevăzute în convenţia de exploatare;
  3. c) pentru executarea unor manevre şi a unor lucrări impuse de situaţii de urgenţă, inclusiv pentru evitarea periclitării vieţii şi a sănătăţii oamenilor;

d)pentru prevenirea sau limitarea extinderii avariilor echipamentelor electroenergetice în zone de reţea electrică sau la nivelul întregului SEN.

6.3. Cheltuielile OD pentru deconectarea şi reconectarea la reţea pentru cazurile prevăzute la pct. 6.1 şi pct. 6.2 lit. a) şi b) vor fi suportate de clientul final, iar pentru cazurile prevăzute la pct. 6.2. lit. c) şi d) costurile vor fi suportate de OD.

6.4. La solicitarea clientului final adresată OD, direct sau prin intermediul furnizorului în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la producerea evenimentului, întreruperile de la pct. 6.2 lit. c) şi d) vor fi justificate de OD cu documente transmise clientului final prin intermediul furnizorului.

6.5. În cazul în care clientul final nu efectuează, în termen de 12 luni de la data încetării contractului de furnizare pentru un loc de consum, plata integrală a sumelor datorate către furnizor, inclusiv a celor pe care furnizorul trebuie să le plătească OD corespunzătoare respectivului loc de consum, OD are dreptul să demonteze elemente ale instalaţiei de racordare.

6.6. OD, în condiţiile prevăzute la pct. 6.5, realimentează cu energie electrică locul de consum după ce clientul final plăteşte toate datoriile restante şi asigură pe cheltuiala sa refacerea, dacă este cazul, a instalaţiei de racordare conform reglementărilor în vigoare privind racordarea, OD având obligaţia să remonteze elementele instalaţiei de racordare pe care le-a demontat anterior.

6.7. Reluarea alimentării cu energie electrică a unui loc de consum se efectuează în termenul prevăzut în Standardul de performanţă, după eliminarea cauzei care a determinat întreruperea.

6.8. Un loc de consum neracordat la reţeaua de alimentare cu energie electrică, inclusiv locul de consum deconectat de la reţea, nu poate fi alimentat cu energie electrică decât după racordare, respectiv după eliminarea cauzei deconectării.

6.9. OD nu percepe costuri pentru deconectarea/reconectarea clienţilor finali care sunt integraţi în SMI, inclusiv în cazurile de nefuncţionare temporară a SMI.

7.Despăgubiri şi compensaţii

7.1. Pentru nerespectarea de către OD a termenelor impuse de Standardul de performanţă, OD plăteşte clientului final, prin intermediul furnizorului, o compensaţie, conform prevederilor Standardului de performanţă.

7.2. Clientul final are dreptul să primească despăgubiri pentru daune materiale produse ca urmare a nerespectării de către OD a indicatorilor de performanţă privind continuitatea alimentării cu energie electrică şi calitatea tehnică a energiei electrice distribuite, stabiliţi în Standardul de performanţă, precum şi ca urmare a întreruperilor datorate unor erori în operarea reţelelor electrice ale OD. Despăgubirea se calculează la nivelul prejudiciului suferit.

7.3. În situaţia în care, pentru aceeaşi întrerupere, clientul final este îndreptăţit să primească şi o compensaţie conform Standardului de performanţă şi o despăgubire, el primeşte atât despăgubirea, cât şi compensaţia.

7.4. Clientul casnic are dreptul să primească de la OD despăgubiri pentru deteriorarea unor obiecte electrocasnice ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa OD. Modul de soluţionare a cererii de acordare a despăgubirilor, condiţiile de acordare şi modul de calcul al despăgubirilor acordate sunt prevăzute în Procedura privind acordarea despăgubirilor clienţilor casnici pentru receptoarele electrocasnice deteriorate ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa operatorului de reţea, aprobată prin ordin al preşedintelui ANRE.

7.5. Clientul noncasnic plăteşte despăgubiri OD, prin intermediul furnizorului, pentru daunele materiale dovedite produse acestuia, inclusiv pentru daunele produse altor utilizatori racordaţi la aceeaşi reţea, ca urmare a funcţionării necorespunzătoare a echipamentelor sau a instalaţiilor proprii ori a manevrelor executate de personalul propriu al clientului noncasnic. Despăgubirile se calculează până la nivelul prejudiciului suferit şi se plătesc de către clientul final noncasnic la solicitarea OD, dacă în urma investigaţiei efectuate de către OD la clientul final noncasnic şi furnizor se constată existenţa prejudiciului şi culpa clientului final noncasnic.

7.6. În toate cazurile în care clientul final are dreptul să primească despăgubiri/compensaţii de la OD, acestea sunt plătite clientului final de către furnizor şi vor fi recuperate de acesta de la OD în baza contractului de distribuţie. În cazul în care în perioada cuprinsă între data producerii evenimentului care a determinat plata compensaţiilor/despăgubirilor şi data plăţii acestora clientul final a schimbat furnizorul de energie electrică, compensaţiile/despăgubirile sunt plătite clientului final de către vechiul furnizor, acesta având dreptul de a recupera compensaţiile/despăgubirile de la OD.

7.7. În toate cazurile în care OD are dreptul să primească despăgubiri de la clientul final, acestea sunt plătite OD de către furnizor în baza contractului de distribuţie şi vor fi recuperate de acesta de la clientul final în baza contractului de furnizare a energiei electrice.

7.8. Furnizorul/OD nu răspunde pentru daune materiale dacă:

  1. a) întreruperea furnizării energiei electrice sau calitatea necorespunzătoare a energiei electrice se datorează forţei majore/condiţiilor meteorologice deosebite, conform standardelor/prevederilor legale, pentru care furnizorul/OD poate dovedi că lau împiedicat să îşi respecte obligaţiile contractuale;
  2. b) daunele materiale sunt cauzate de întreruperi planificate notificate conform Standardului de performanţă şi, după caz, Standardului de performanţă pentru serviciul de transport al energiei electrice şi pentru serviciul de sistem, aprobate prin ordin al preşedintelui ANRE;
  3. c) daunele materiale sunt cauzate de întreruperi în situaţii excepţionale, dacă OD şi furnizorul au acţionat în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare pentru astfel de situaţii.

 

Zona de distribuţie
Judeţ